Welkom
Regen en nog eens regen.
Het heeft de hele nacht gegoten, maar als ik om kwart voor zes wakker word is het droog. Ik pak de spullen bij elkaar en ga op weg. Ik heb echt geen idee waar ik terecht zal komen. Als het weer zo slecht blijft dan wordt het een camping dichtbij. Via een prachtig fietspad langs de Werse kom ik op de R 1.De R 1 is de route die ik tot Wittenberg zal blijven volgen. Het eerste deel tot Höxter heb ik al twee keer eerder gefietst. Ik vind dat niet erg om een route twee - zelfs driemaal te fietsen. Je ziet toch weer heel andere dingen. Van deze route heb ik een boekje zodat er naar ik hoop niet erg veel mis zal gaan.lk kom eerst in Warendorf, waar ik wat boodschappen doe. Warendorf heeft een leuk pleintje om de kerk en aardige huisjes met vakwerk in de straatjes om het centrum. De vorige maal dat ik hier geweest ben had ik problemen met het ketting blad voor. Ik zie dat de fietsenmaker er nog steeds is. De wind is schuin achter, maar af en toe spettert het weer wat. Bij de Neue Muhle zet ik om tien uur koffie. Ik zit op een bankje onder een boom. Terwijl ik de koffie zit op te drinken val er voor de zoveelste maal water uit de hemel. Doordat ik onder een grote boom zit blijf ik droog.
Reparatie ontmoeting onderweg.
Om acht uur sta ik al bij de fietsenmaker, die op de kaart staat in de routebeschrijving. Dat is heel fantastisch dat men zulke voor een fietser belangrijke dingen heeft ingetekend. Om tien uur gaat hij pas open. Terwijl ik daar sta te wachten barst de onweersbui los. Gelukkig is boven de deur van de winkel een soort afdakje, zodat het meeste water niet op mij valt. Om even over negen komt de eigenaar en kijkt naar mijn fiets. Hry weet niet zeker of hij zo'n tandwiel heeft. Maar de monteur komt wat later en die zal wel raad weten, anders moet er maar een tandwiel van een nieuwe fiets gehaald worden. Om kwart voor tien komt de monteur, een Pool die Duits spreekt omdat hij Duitse ouders had. Voor de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van Polen Duits, zodoende. Hij en de chef gaan op zoek naar een tandwiel met 32 tanden en vier bevestigingsgaten. De winkel is een Shimanocentre, dus zo'n tandwiel zou er moeten zijn. Beide kijken er niet van op dat er een tandje is afgebroken, dat gebeurt wel meer, schakelen en de berg op fietsen is de oorzaak van het afbreken. Om kwart over tien trek ik de regen cape aan en ga op weg. Alles is gelukt en de kosten waren 50 mark. Viel niet tegen.
Wat heeft Luther ons nu nog te vertellen.
En hoe interessant is Wittenberg nu nog?